3 en 4-7-17

4 juli 2017 - Molde, Noorwegen

Gisterenavond heerlijk onze krab gegeten, aan een tafeltje aan het raam. Wat een aparte ervaring, water aan alle kanten, bergen, krab die jezelf uitzoekt en gezellig bereid en geserveerd door de ober. Dat lukt toch niet in de binnenstad van Den Bosch. Deze unieke ervaring nemen ze ons niet meer af. Dat was genieten met volle teugen. Even aangelegd in Rôrvik, erna weer verder. De volle zee op, dat verschil bemerk je wel. Veel deining, met dronkemanstred terug naar onze hut, en dit is echt niet van de drank. Moe en voldaan. Zie de foto's of de QR code over onze krab.
Vanochtend vroeg op, om 8 uur naar Trontheim, te voet op zoek naar de kathedraal. Mooi om te zien maar kan natuurlijk niet op tegen onze ouwe Sint Jan. Geen tijd om naar binnen te gaan, helaas een verkeerde weg terug zodat we andere mooie zaken, zoals oa de oude stadsbrug niet meer gezien hebben. Slechte voorbereiding door ons, komt natuurlijk door de krab. Geen tijd meer gehad om in de boekjes te duiken. Qua tijd is het gewoon te kort. Dat blijft jammer. Wel even in de boeken gekeken wat we gemist hebben in Trontheim, het is de 3de grootste stad van Noorwegen, een bisdom en een levendige haven- en industriestad. Tevens een studentenstad en een religieus centrum, pelgrims vanuit heel Europa komen hier nog steeds op af. Het grote technologisch onderzoekscentrum van Scandinavië heeft de stad veranderd in de technologie hoofdstad van Noorwegen. Ook hier weer zalmvissers actief.
Op onze Hurtigruten zie je een gemêleerd gezelschap, vakantiegangers, maar ook Noren die met de boot van plaats naar plaats gaan. Het werkt als een openbaar vervoer middel. Ook de post en goederen worden bij elke haven verscheept. Elke keer weer een bedrijvigheid als wij aanleggen bij een dorp of stad. Volgende stop is Kristiansand, in een half uur is het niet te doen om deze stad te bezoeken. Wel geprobeerd maar moeten rennen om weer op tijd op de boot te zijn. Dat blijft wel jammer die korte stoppen, maar dat wisten we van te voren. Vanmiddag nog even op dek gezeten maar het is eigenlijk te koud en winderig. Als de zon had geschenen was het perfect geweest. Nog een stadje aangedaan, Molde. Aantrekkelijke fjordenstad en aanlegplaats voor cruiseschepen. Op het dek staan toekijken naar de menigte die er op en af gaat. Morgen richting Bergen, dan weer regie in eigen handen en met de auto er op uit. Heeft ook zijn charme.

1. Henk van Balkom:
    5 juli 2017
    weer een schitterend verhaal en mooie foto"s moet een beleving zijn op zo"n schip
    goede vaart naar Bergen
  2. Minge:
    5 juli 2017
    Wat mooi geschreven toch weer ,en weer een waar woord over onze st jan jullie hebben echte zeebenen gekregen .jammer dat de tijd zo kort is , veel geniet plezier nog db wacht op jullie