Van Bergen naar Lofthus.

6 juli 2017 - Lofthus, Noorwegen

Heerlijk geslapen. Op ons gemak ingepakt en op weg. Niet de snelste route maar wel een mooie route. Weer langs fjorden, mooie dorpjes gelegen tegen berghellingen en veel tunnels. Opvallend is dat de Noren zo rustig rijden. Totaal geen agressief rijgedrag, maar je mag hier vaak ook niet harder dan 70 km per uur. Maar ja, je zult als Noor maar zo'n Hollander tegenkomen die alles wil zien. En dan in één keer toch één snelheidscontrole, waar je het niet verwacht. En toch weer een paar keer gestopt bij een waterval, ze blijven mooi. Deze route is dwars door de bergen, dan weer afdalen, dan weer stijgen. Heerlijk weer dus we genieten weer volop. Wat een mooie natuur hier, het is echt overal in Noorwegen anders. Magnifieke uitzichten en volgens de routebeschrijving komen er nog velen. En overal kun je wandelen, staan alleen geen afstanden bij, dus maar niet geriskeerd. Jammer dat daar geen tijd voor is. En een skigebied hier. Ook nog wat sneeuw zichtbaar op de bergtoppen. De hoeveelheid sneeuw niet te vergelijken met het begin van onze tocht. Gestopt bij de Steinsdalsfossen, één van de bekendste watervallen van het land, we kunnen zelfs achter de waterval doorlopen. Imponerend weer, door Norheimsund heen. Leuk stadje aan Samlatfjord. Onze lunch genuttigd in Øystese aan het fjord. Dan is picknicken echt leuk. En natuurlijk naast een mooi kerkje met begraafplaats. En ook weer prachtige plaatjes geschoten. Langs het fjord verder gereden, af en toe best wel smal. Dus stoppen om de ander voorrang te geven. Maar wat veel remsporen op deze weg. Bij elke bocht wel één. Is ook niets voor mij, rechts van mij mooi uitzicht maar je bent wel meteen beneden bij een verkeerde manoeuvre. Gelukkig heb ik een goede chauffeur bij. Maar toch. En dan de navigatie, soms niet te vertrouwen. Wel het pont opsturen, terwijl onze kaart iets anders zegt. Je snapt het al, discussie in de auto, wel of niet de navigatie volgen. Ik hoef echt niet weer een boot op. Dus we gaan op de kaart af en natuurlijk op de kaartlezer. Waarschijnlijk koos de navigatie de kortste route, wij de mooiste. Wat een route, een tunnel van 8 km met een rotonde erin. Jammer dat we halverwege stil moeten staan. Dan eindelijk weer aan het rijden, lijkt een ongeluk gebeurd, toen kwamen we uit op een hele mooie brug, de Hardangerbrug, ook weer een bezienswaardigheid, toen weer een tunnel in, weer een rotonde en toen..........Er blijken filmopnamen plaats te vinden voor één of andere film. Echt bizar, wij het ergste denken. En de rotondes zaten gewoon in de tunnels. Zo apart. Toen door. Op zoek naar ons hotel. Nou dat is echt een WOW erlebnis. Een giga groot hotel, wel in oude stijl. Wij treffen het vandaag: één kamer met zicht op het water. En een zwembad, zowel binnen als buiten, lekkere temperatuur. En wat een luxe hier, we kunnen er niet over uit. Tennisbaan, squashbaan, sauna, whirlpool. Echt dit is wel weer heel anders dan ons verblijf op ons schip. En de route was ook weer zo mooi. Wat een mooie dag met zo'n hotel als eindpunt. Dit is vakantie. Dit hotel wordt gerund door een familie, al vanaf 1846. Geeft een beetje Zwitsers/ Oostenrijks gevoel. Bediening in authentieke kleding. Zoontje van het echtpaar bracht onze koffers naar boven. Wat apart allemaal. Op ons balkon ons biertje. Ik een paar baantjes getrokken in het zwembad, lekker gegeten en nu op ons balkon aan het nagenieten. Nog 3 dagen te gaan. Morgen door naar Klæken, 325 km. Net iets boven Oslo. Zie verder de foto's.

1. Henk van Balkom:
    7 juli 2017
    En weer een super verhaal van je Ingrid kan straks zo in boek vorm en mooie geweldige foto"s zeker van die rotonde in de tunnel zeer apart
    goede reis verder