Van Verdal naar Mosjoen.

23 juni 2017 - Mosjøen, Noorwegen

Vandaag na het ontbijt op weg naar Mosjoen, een stadje met een kleine 10.000 inwoners. Via de E 6. De hoofdweg hier in Noorwegen. Vergelijkbaar met onze A2. Alleen wat kleiner, 2 baans en maximale snelheid 90 km. Maar goed te doen en weinig alternatief. Er is hier geen politie te bekennen maar op deze weg stonden ze wel met een lasergun je snelheid te controleren. Ongelooflijk. Wij dachten eerst dat er wild stond. Naar het Noorden toe wordt het steeds smaller. Maar vooral veel bergen en water. Maakt niet uit wat, of het is een heel groot meer, of een klein vennetje of een grote rivier. Je blijft kijken. Tweemaal een waterval gezien met zalmtrappen. Knap werk om tegen de stroom in omhoog te komen als zalm. Alleen om te paren en naderhand terug te keren naar de zee. De sterken kunnen dit, de anderen overleven het niet of blijven hangen aan de hengel.
Vandaag veel meer bewoning en verkeer, itt gister. Maar de houten huizen staan echt erg verspreid. Wij vragen ons af hoe ze dit doen met water en afvalwater. Elektriciteit gaat allemaal bovengronds. En ontzettend veel hout bij alle huizen, maar dat zie je wel als je langs de weg ziet hoeveel er gekapt wordt. Het lijkt ook alsof het de bedoeling is dat deze hoofdweg verbreed gaat worden. Maar dat zal wel tientallen jaren duren, dat is een giga project. Rotsen die uitgehouwen moeten worden en bossen die gekapt moeten worden. Onderweg alleen wat losse schapen, verder vee bij de huizen maar ook niet noemenswaardig veel. Het water wat we overal zagen, lag dan weer ver onder ons en dan reden we er parallel aan. Het blijft fascinerend. Soms doet het ons denken aan Canada maar dan veel minder weids.
Voor het eten nog rondje door Mosjoen. Hier moeten ze het hebben van de aluminium fabriek, zelfde eigenaar als de fabriek in Drunen, Alcoa. De aluminiumfabriek zorgt voor het levensonderhoud van 500 bewoners hier. Ook hier wonen ze eigenlijk allemaal in de inmiddels bekende houten huizen. Ons hotel is de oudste van Noord Noorwegen, dateert uit 1794, regelmatig aangebouwd. Vanuit ons raam uitzicht op de uitloper van Vefsnfjorden. Nu nog even het bruisende stadsleven gaan verkennen hier.

1. Nicol:
    24 juni 2017
    Wat prachtig allemaal en wat een mooie foto's!
  2. Gerda:
    25 juni 2017