Op weg naar Bergen.

5 juli 2017 - Bergen, Noorwegen

Koffers ingepakt, onze hut uit en op weg naar Bergen. Geen stop meer, alleen maar water, boten en land, eilandjes en bakens en DE ZON. Wat heerlijk, wat hebben wij die gemist. Zelfs een plekje veroverd op het dek, met stoel in de zon. Dit is wel genieten en maakt alles toch mooier en aangenamer. Gisteravond nog veel regen en wind, na een nachtje varen zonnig weer. Wij weten 's ochtends als we wakker worden niet wat voor weer het is. Pas als we naar de ontbijtzaal lopen zien we zon, wolken of regen. Altijd weer een verrassing, vandaag een aangename. We varen een mooie route, weer zoveel te zien, wat een activiteiten in één keer. Olieplatform, tankers, plezierjachten, huizen en schapen op onbewoonde eilandjes, zalmkwekerijen, veerboten en bruggen tussen eilandjes waar je die helemaal niet verwacht, dat ze er überhaupt tijd en geld in stoppen, maar ja, zullen ongetwijfeld op onzichtbare plekken mensen wonen die landbouw bedrijven of van de visserij leven. Ook fabrieken en afgravingen zichtbaar. We komen weer terug in de bewoonde wereld. Wat een verschil in één land. Kun je je niet voorstellen. We hebben een mooie tocht achter de rug met veel alleen maar water en land, nu blij dat we meer te zien krijgen en er zelf weer op uit kunnen trekken. Nu vooral dorpjes zichtbaar tegen de berghellingen. Zelfs weer flats en stenen huizen, niet het karakteristieke rood en hout. Terug in de beschaving. Ons hotel in Bergen ligt vlak bij onze haven. De boot af, koffers gelost in hotel en Bergen in. Wat een drukte, hier al vakantie en heel veel toeristen. Echt een wereldstad, tenminste als je van Kirkenes komt, zoals wij. Maar we genieten er wel van. We hebben over de handelskade Bryggen gelopen, houten koopmanshuizen met die mooie puntgevels, in Noord-Duitse stijl. Zelfs houten straten. Als er één pand in brand vliegt, je moet er niet aan denken. Het oudste huis dateert uit 1700 en staat ook op de UNESCO werelderfgoedlijst. Het gebeurt steeds vaker dat als een houten huis verbrandt of verkocht wordt er een stenen gebouw voor in de plaats komt. Daar gaat de charme van Noorwegen. Geslenterd langs de winkelstraten en pleinen. Veel winkels overdekt, Bergen is de stad waar de meeste regen valt in Europa of de hele wereld, ben ik even kwijt. Maar gelukkig niet op die anderhalve dag dat wij er zijn. Bergen is een handelsstad, ook giga veel cruiseschepen, plezierjachten, rondvaart boten. En natuurlijk de beroemde vismarkt, Fisketorget, inmiddels ook wel meer toeristisch geworden. Nu relaxen in een iets luxer onderkomen als ons hutje op de boot. Jammer dat er overal koffers, rugzakken en kleren rondslingeren. Werk aan de winkel. Morgen gaan we op weg naar Lofthus.