Van Narvik naar Tromso

26 juni 2017 - Narvik, Noorwegen

Gisteravond bij de Italiaan lekker gegeten. Met een ander stel, schept een band als hun kinderen ook in Gouda wonen. En natuurlijk nog van uitzicht genoten vanaf de 16de verdieping met een bakje koffie. Nu onderweg naar Tromso. Een rit van 262 km. Voor het eerst een bord dat aangeeft onze eindbestemming: Kirkenes, waar we op de boot stappen. Nog meer dan 1000 km te gaan. Op veel plaatsen staan monumenten ter herinnering aan de Tweede Wereldoorlog. Maar voordat je het door hebt, ben je de afslag weer voorbij. We stoppen weer teveel. Om te kijken naar meren, fjorden, elk uitzicht na een bocht is mooi. Op naar Polar Zoo. Hier zien we wolven, lynxen, een witte beer, elanden en rendieren. Deze dierentuin is zo ingericht dat ze in de vrije natuur rondlopen maar dan wel met hekken. Veel vrije ruimte dus. En alle dieren zichtbaar. Nog heerlijk in een klein zonnetje buiten gepicknickt.
Regelmatig als je door de dorpjes rijdt, zie je de mooie kerkhoven. Altijd bij de kerk, en altijd nog een veld extra voor iedereen die nog moet komen. En het zijn zo'n kleine dorpjes, je vraagt je af of die kerkhoven vol komen. We waren op zoek naar een volgende waterval maar helaas de copiloot had het verkeerd ingeschat dus zijn er voorbij gereden. We snapten al niet waarom iedereen linksaf gingen waar wij rechtdoor. Dan maar geen stop meer en door naar Tromso. Helemaal om het Balsforden heen gereden om bij Tromso te komen. Mooi zicht op het hele fjord en vele dorpjes. Tromso wordt ook wel de poort maar de IJszee genoemd. Het heeft 60.000 inwoners. Tromso wordt gezien als de meest bruisende en belangrijkste stad van Noorwegen. We zullen het gaan zien. Brouwen hun eigen bier! Wie weet. Bier niet gevonden. Hotel wel, dat is wel even een desillusie. Een klein hok met geen uitzicht. Gister zo gigantisch, nu even terug naar af. Lekker vis gegeten, nu nog even de stad in. Cruisesschepen volop hier in de haven. Ook zo'n soortgelijke waar wij over 3 dagen op zitten.
Morgen op weg naar Alta.

1. Colien:
    27 juni 2017
    Zo jammer dat Tooluka net weg was...
  2. Minge:
    27 juni 2017
    Wauw die dieren en dan zo,n bootje Je schrijft Ingrid of ik erbij ben zo zie ik het voor me mooi hoor have fun
  3. Henk van Balkom:
    27 juni 2017
    En weer een super verhaal met schitterende foto"s geniet ervan en probeert dat
    biertje nou te vinden !!!!!!!!!
  4. Colien P:
    4 juli 2017
    Mam, ik WOON in Gouda, ik kom er niet vandaan!!